Granola

Jednoduchá domácí granola, univerzální recept

Granola už frčí nějakou tu dobu, receptů je na internetu opravdu spousta. Hodně se ale liší a většinou mají nějaký ten „háček“. Říkala jsem si, jak úžasné by bylo mít jeden univerzální recept, který by se snadno obměnil jen jednoduše podle chuti a nebylo by u toho potřeba přemýšlet 🙂
 
Granola je zapečená směs cereálií, oříšků, semínek, sušeného ovoce a dalších ingrediencí, sestavená dle gusta každého. Narozdíl od müsli obsahuje alespoň trošku pojící směsi a díky ní může vytvářet hrudky. Můžeme ji připravit v ohromné spoustě variant. A také ji můžeme sestavit zcela jednoduše s tím, že se pak doplní čerstvými surovinami až na talíři. Na přípravu granoly použijeme jen samé dobré suroviny. Naše domácí nepotřebuje žádná barviva, glukozové sirupy či pochybné tuky. Bude krásná a neodolatelná i bez nich.
 
Granolu servírujeme nejčastěji s mlékem nebo jogurtem. Je ideální pro chvíle, kdy nemáme čas nic připravovat. Ano, je tedy výbornou náhradou věcí z krabic z obchodu. Pokud nemáte čas na přípravu snídaní, granola vám umožní během 10 minut nachystat snídani třeba na dva týdny dopředu. A zrovna tak se výborně hodí s sebou na svačinu, stačí odsypat do krabičky a přibalit kelímek jogurtu.
 
S tímto univerzálním receptem připravíte skvělou jednoduchou granolu. Chuť ji dají použité ingredience jako oříšky, semínka či sušené ovoce, přidat můžete kakao, karob, hoblinky čokolády či cokoliv jiného dobrého vás napadne. Některé suroviny, jako třeba sušené maliny, jahody a tak dále, je lepší přidat až nakonec po zapečení. Pokud jsou dostatečně proschlé, tak není třeba je znovu podrobovat teplu a budeme mít jistotu, že se nespálí. Obecně platí, že u sušeného ovoce je lepší péct na nižší teplotu delší dobu. 
 
Poměry surovin si můžete upravovat dle chuti, toto je univerzální a „průhledný“ recept do začátku. Směs ovesných vloček můžeme nahradit směsí jiných vloček či (pseudo)obilovin. Pro přípravu bezlepkové granoly zvolte obiloviny spolehlivě bezlepkové, výborná je třeba pohanka.

Domácí granola

Délka aktivního vaření
10 min

Délka aktivního vaření
10 min

Suroviny
  1. 2 šálky, tj. 200 g ovesných vloček
  2. 1/2 až 1 šálek doplňkových surovin (strouhaný kokos, mandle, sezam, otruby, sušené ovoce atd.)
  3. 2 lžíce medu (nebo sirupu)
  4. 2 lžíce oleje, například kokosového
Postup
  1. Smícháme olej s medem. Pokud je třeba, nejdříve suroviny společně v jednom hrnku rozpustíme ve vodní lázni.
  2. V míse smícháme všechny ostatní suroviny, vlijeme do nich směs medu a oleje a dobře promícháme.
  3. Směs nasypeme na plech (dle potřeby vyložený pečícím papírem) a dobře rozhrneme.
  4. Pečeme v troubě předehřáté na 120-150 stupňů a ideálně na program horký vzduch. Teplotu volíme dle surovin, v případě použití ovoce spíše nižší.
  5. Během pečení můžeme několikrát lehce promíchat. Pečeme zhruba 1,5-2 hodiny do doby, než bude směs téměř prosušená. Po vytažení z trouby směs dále doproschne.
  6. Necháme vychladnout a uložíme do sklenice nebo plechovky s dobrým víčkem.
foodnotes http://foodnotes.cz/

Další recepty (včetně bezlepkové verze) najdete na dify tady. Taky můžete vyzkoušet tuhle s ovocem a oříšky a nebo tuhle s quinoou (obě od zezivotanasikuchyne.cz).

Spoustu surovin do granoly pak pořídíte třeba na zodo.

Domácí granola, jednoduchý univerzální recept