Kniha: Raw kuchařka, Dunja Gulin

Raw kuchařka, Dunja Gulin - recenze

Další raw kuchařka v řadě. Opravdu? Podle názvu to tak sice může vypadat, nicméně po nahlédnutí do knihy zjistíme, že se v lecčem liší od té předešlé.

O knize

Raw kuchařka, tak zní zkrácený název knihy, nicméně určitě si rádi přečteme i podtitulek, a to “recepty na živé snídaně, svačiny, hlavní jídla i dezerty”. Pro mě osobně je hodně důležité, že kniha nabízí kompletní menu, tedy pokrmy na celý den. Autorkou je Dunja Gulin, pocházející z Chorvatska. Napsala již řadu knih a v nich se věnuje zejména zdravé na živiny bohaté kuchyni.

V češtině kniha vyšla díky nakladatelství ANAG.

Kniha je k dostání v měkké vazbě a uvnitř najdeme hromadu fotografií, vychází minimálně jedna na recept.

Raw kuchařka, Dunja Gulin - kuchařka s vitariánskými recepty

Uspořádání knihy

Hned na několika prvních stránkách knihy najdeme úvod do živé stravy a tipy na ingredience. Zbytek knihy však již tvoří jen a pouze recepty, dělené do příslušných kapitol. Začneme nápoji, pokračujeme ke snídaním, salátům, polévkám, hlavním chodům, nakonec se dostaneme ke svačinám a dezertům. Opět i zde, stejně jako u Vaření bez vaření, oceňuju komplexnost pojetí.

Co se týče receptů, tak některé sestávají jen z pár surovin, u mnohých ale najdeme celý sloupeček ingrediencí. Já preferuju jednoznačně tu první – kratší skupinu. Musím ale říct, že často jsou seznamy ingrediencí dlouhé proto, že obsahují řadu dochucovadel. Použít je můžeme, ale nemusíme, a každopádně nepředstavují žádnou práci navíc.

Výběr ingrediencí

Dlouhou dobu jsem na raw narážela všude hlavně ve sladkém provedení. Jsem ráda, že v této kuchařce (a té minulé) toto neplatí. Najdeme v ní spoustu zeleniny a slaných ingrediencí.

Když jsem jí poprvé listovala, tak na asi třetím obrázku, který mi padl po ruku, se vyjímaly sardinky. Syrové sardinky v marinádě z citronové šťávy, vína, oleje a bylinek. Naprosto mě dostaly (sama jsem dělala nasolované sardinky a byly parádní). Jinak většina receptů je veganská, sem tam najdeme mezi ingrediencemi třeba jogurt (v raw kvalitě).

Ti, kteří se ve zdravých surovinách orientují, budou nejspíš pro vaření podle této kuchařky dobře vybaveni. A nebo budou vědět, kam pro ingredience skočit. Většinou se jedná o nezpracované potraviny a nebo potraviny zpracované tradičními způsoby – sušením, fermentací…

Raw kuchařka, Dunja Gulin, ANAG

Výběr receptů

Škoda, že se mi tato kniha do ruky nedostala před létem, to bych si všechnu tu zeleninu víc užila. Nicméně určitě i teď musím uznat, že pěknou řádku pokrmů bych si dala, i když některé bych možná lehce zjednodušila (znáte mě, z dlouhých seznamů ingrediencí se mi točí hlava 🙂 ). Líbí se mi, že recepty nejsou příliš extravagantní a chutě zbytečně exotické. I když, “paella” byť psaná v uvozovkách, z květáku a pastiňáku se neodpouští :).

Mezi recepty najdeme množství lákavých polévek, domácí fermentovanou zeleninu, sušené krekry a houby, řasy a tempeh v různých podáních. Některé jsou vhodné pro všední den, jiné si necháme spíš pro výjimečnější příležitosti.

Raw kuchařka, Dunja Gulin, ANAGRaw kuchařka, Dunja Gulin, ANAG

Dalších pár poznámek

Abych byla upřímná, podle obálky mě kniha moc nezaujala. Říkala jsem si, že vypadá tak nějak neaktuálně. Přeci jen jsme zvyklí na to, že fotografie kuchařek následují trendy a snaží se maximálně zaútočit na naše smysly. Ani druhý pohled na fotografie uvnitř mi pohled nezměnil. Změnilo mi ho až listování a objevování receptů uvnitř. I přesto, že nemám ráda mnohapoložkové seznamy surovin, mě recepty zaujaly a rozhodně je co testovat.

Nakonec, taky mě potěšilo, že autorka ukazuje, že v raw podobě se dají jíst i houby a řada produktů živočišného původu – jogurt, sýr nebo ryby. Prostě že raw umí být pěkně pestré.

Knihu vidím jako dobrou společnici pro ty, kteří potřebují začít jíst víc zeleniny a jednoduché zeleninové saláty v nich zájem nevzbuzují. A není ani třeba do puntíku následovat recept, stačí se inspirovat.

 

Kuchařku můžete omrknout na stránkách nakladatelství a nebo na pultech obchodů