Kniha: Whole food, energie pro zdravý životní styl – Elise Museles

Recenze Whole Food - kuchařka od Elise Muselesové

Už je to chvilka, co jsem hlásila, že mám novou kuchařku. Je z toho „zdravého soudku“ a navíc je jako dělaná pro přirozeně bezlepkový lifetyle. A taky je z větší části vhodná pro vegany. A vlastně pro všechny, protože v ní je dost hodně lákavých věcí. Všechny použité suroviny mají vysokou výživovou hodnotu, nejsou průmyslově zpracované a jídla z nich jsou chutově skvělá. To jen pro začátek :).

O kuchařce

Whole food, energie pro zdravý životní styl je dílem Elise Museles a v české verzi ji seženeme u Metafory. Elise je původním povoláním právnička, která ale našla zálibu v dobrém a hlavně kvalitním jídle. Svůj zájem přeměnila ve své nové zaměstnání –  stala se nutriční specialistkou a psycholožkou zaměřenou na témata související se stravováním. Píše blog Kale and Chocolate a propaguje jednoduchá, ale živinami nadupaná jídla. Ta jsou připravená z nezpracovaných surovin, často také využívá super foods. Ještě stále se najdou lidi, kteří mají dojem, že veganské jídlo je tráva s nastrouhanou mrkví a výhonky. Tahle knížka je taky úplně jak dělaná pro ně :).

Členění knihy

Knížka má celkem tři části. První se věnuje obecněji stravování. A to konkrétně třeba mýtům ohledně zdravého stravování, obsahuje seznamy potravin, které se vyplatí mít v zásobě, a zrovna tak se dočteme něco o pomůckách, které se nám budou hodit.

Prakticky celá kniha je tvořená druhou částí – tou s recepty. Najdeme tam tyto kapitoly: smoothies, šťávy a nápoje, zdravé snídaně, granoly a studentské směsi, něco k zakousnutí, energetické tyčinky, energetické kuličky, dezerty a parfaity a nakonec základní suroviny. 

Knihu zakončuje kratičká třetí část, která nám dále bude při ruce při sestavováním jídelníčku. Tabulka doporučeného množství různých živin pomůže v základní orientaci, ostatně u každého receptu najdeme průměrné obsažené množství základních živin v hotovém jídle. K tomu Elise přidala seznamy receptů, které se hodí pro konkrétní příležitosti – a to třeba z hlediska rychlosti uvolňování cukrů, dle obsahu bílkovin nebo serotoninu, schopnosti působit protizánětlivě… A taky seznamy nejlepších adeptů na doplnění konkrétních látek. 

Charakter receptů

Recepty jsou obecně poměrně jednoduché. Některé obsahují méně surovin, jiné víc, a to třeba díky použití několika druhů koření. Všimneme si, že každá surovina má svůj přínos z hlediska výživy a většinou i chuti. Elise nepoužívá suroviny, které nafouknou objem a nepřinesou našemu tělu užitek.

K přípravě pokrmů není třeba znát žádné speciální postupy nebo mít kdovíjaké zkušenosti s vařením. Často se jedná o opravdu jednoduché procesy typu „smícháme a umixujeme“. Poměrně dost receptů je raw.

Výběr receptů

Výběr receptů je zajímavý a rozhodně si zaslouží svůj odstavec. Při prolistování knihy si určitě všimnete, že v ní nenajdete hlavní jídla. Obsahuje spíš recepty na přípravu snídaní, svačin a nebo doplňků k hlavním jídlům. Ve mně zanechala dojem „sladké“ kuchařky, i když to ve skutečnosti tak úplně není. Obsahuje hodně sladkých receptů, ale taky spoustu slaných. Třeba krekry se mi opravdu vryly do paměti. Nebo studené zeleninové polévky.

Každá z výše vyjmenovaných kapitol má ještě podkapitolky, které vždy seskupují několik receptů na podobný druh jídla (příklad: elektrolytické nápoje, léčivé zahřívací nápoje, čokoládové pralinky).

Co se mi líbí asi nejvíc, je fakt, že spousta těch věcí jde udělat do zásoby. A nebo aspoň na třeba dva tři dny. A pak to variabilně kombinovat. Zpříjemní to totiž ráno, protože bude skvělá snídaně hotová k servírování. A ohromně to usnadní balení svačin do práce. 

Nevím, jak to máte vy, ale když si vybírám kuchařku, chci, aby obsahovala recepty, které budu skutečně používat. Tahle to splňuje.

Použité suroviny

Někde jsem četla názor, že se v receptech používají suroviny, které nejsou běžné. Já osobně s tím teda nesouhlasím. Schválně jsem si náhodně otevřela knížku na několika stránkách a jediná „exotika“ jsou mražené maliny. Ty teda nekupuju, to je fakt, ale nahradím si je něčím jiným, co po ruce mám. Jinak ty suroviny víceméně doma mám pořád a to nejsem zas takový maniak :).

Ale uznávám, kdo má v lednici párky a v kredenci tousťák a sušenky, tak si podle knížky nic neuvaří. Stačí ale koupit pár ingrediencí a začít si servírovat zbrusu nová jídla. Možná je to i dost dobrá motivace pro nějakou změnu. Třeba pomůže najít nový směr.

V receptech tedy najdeme bezlepkové mouky mnoha druhů. Já osobně mám některé radši, jiné méně, ale ve finále se to dá poměrně dobře zaměňovat. Důležité je, že recept počítá s absencí lepku.

Dalším specifikem jsou použitá sladidla. Nenajdem totiž ani náhodou klasický cukr, očekávat můžeme třeba javorový sirup, datle nebo jiné přirozeně sladké ingredience.

Už dlouho říkám, že nevyhledávám v jídle sladkost, ale chuť. Chuť ovoce, oříšků, koření. Koření bych podtrhla 🙂 V téhle knížce hledám a najdu. A když ne koření, tak semínka. Recepty proste nesázejí na sladkost nebo slanost, ale na plnou chuť použitých surovin.

Většina receptů je veganských, ale občas se někde setkáme s vajíčkem. I tam jde ale určitě zvolit veganskou náhražku. Jiný živočišný produkt jsem nenašla mezi surovinami, ale zatím jsem nepročetla úplně vše :).

A zhodnocení na závěr?

Myslím, že z předchozích řádků je jasné, že se mi knížka líbí, a to víc než dost. Zařadí se mezi moje „nejžhavější“ kousky v mé praskající knihovničce a speciálně některé kapitoly dostanou výrazný a hlavně odolný post-it :).

Na ukázky z knihy můžete mrknout tady.

Pokračující článek si můžete přečíst na dify.

Recenze Whole Food - kuchařka od Elise Muselesové

Recenze Whole Food - kuchařka od Elise Muselesové